КАРИКАТУРЕ - ДОЗВОЉЕНИ ЈЕЗИК МРЖЊЕ
carsa
Раде Божовић
Није залуд, још пре више од сто педесет година велики песимиста Шопенхауер тврдио да је овај свет створио Сотона. Какав је он данас, а мислим да је гори од оног из Шопенхауревог времена, рекло би се да је овај философ потпуно у праву. А да је проблем стар када је реч око питања створитеља овог узбудљивог, и превише, света показују нам још многа стара веровања, посебно она која су се одвојила од званичног хришћанства. Па и наша народна песма о цару Дуклијану (ово Дукљанима да буде на памет!) и Крститељу Јовану, много пре уваженог Шопенхауера, исто је тврдила. Зна народ добро који га све јади бију и стижу. А зло нема случајно постојање; оно најчешће настаје као последица хипертрофије моћи, као дозвољена (некима) страст за рушење и зло деловање. Таква моћ брзо и неизоставно прераста у ароганцију и некритичко и неморално понашање. Залуд су нас још од ренесансе Бенвенуто Кавалиери и његови наследници учили лепом понашању, залуд хришћански декалог поручује да се не чини другом оно што се не жели себи. Залуд исламски морал и етика скоро исто напомињу. Ето, неки Амери се, опет, први досетили и направили изложбу карикатура о Посланику ислама. Очекује се да потом карикатуре круже и руже широм Америке, а нико да се не појави у Хагу због ширења говора мржње, који изазива и ратове и злочине. А било је таквих које су прозивали локални и светски праведници, па су стизали такви и до Хага. Али чак и Хаг не може да суди америчким грађанима. Њима суде невладине организације. Не зна се да ли и Бог, иако на доларским новчаницама стоји да треба веровати у Бога.
Неки тврде да је карикатура уметност. Можда и јесте нека, али не она у жанру која читаву једну културу и веру понижава. Није на одмет да се подсетимо да се исто то догађало и Србима уочи Првог светског рата и било би занимљиво да нас добри хроничари подсете још једном кроз шта је под тим карикатурама један народ морао да прође. Зато српски народ мора да има посебно разумевање за карикатуре које су наручене, очигледно, да извргну руглу исламску веру и морал. Наравно, одговор не сме да буде тероризам, али што је једнима забрањено и морално спочитано, другима је дозвољено и за моћ да им служи.